Zorka Ságlová

   Zpět


1942 - 2003 Humpolec - Praha, Česká republika 

Stáhnout CV

O umělci:

Zorka Ságlová se narodila 14. srpna 1942 v Humpolci. Mezi lety 1961 a 1966 studovala na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze v textilním ateliéru, který v té době vedl Antonín Kybal. Ještě během studií v roce 1964 se provdala za fotografa Jana Ságla a o čtyři roky později se jim narodila dcera Alena. Manželé si byli napříště důležitou oporou jak v rovině osobní, tak v rovině intelektuální a profesní.

Od několika informelních prací, které vznikly hned po jejím příchodu do Prahy, se Ságlová rychle posunula k pravidelným strukturám tvořeným základními geometrickými prvky. Ty vznikaly jako výsledek kombinace dvou rastrů technického zápisu textilní atlasové vazby využívané při výrobě damaškových látek a jejich vzájemného překrývání. Tyto práce pak vystavila na dnes již legendárních výstavách Konstruktivní tendence v roce 1966 a Nová citlivost o dva roky později, kterých se účastnila jako jedna z nejmladších vystavujících. Dva prostorové objekty rovněž vystavené v rámci \Nové citlivosti znamenaly důležitý zvrat v uměleckém uvažování autorky, když do jejího díla vnesly myšlenkou diváka jako aktivního účastníka při vytváření uměleckého díla. Přirozeným rozvedením této myšlenky pak byla realizace čtyř akcí ve volné přírodě, z nichž první Házení míčů do průhonického rybníka Bořín se uskutečnila v roce 1969 a poslední Pocta Fafejtovi v roce 1972. Kromě toho v roce 1969 realizovala také akci Seno-slá-ma v Galerii Václava Špály v Praze, za kterou byla jak tehdejším tiskem, tak většinou odborné veřejnosti silně kritizována a která byla v sedmdesátých a osmdesátých letech jednou z bezprostředních příčin její umělecké izolace, během niž nemohla téměř dvacet let vystavovat.

V této době se Ságlová věnovala nesmírně zdlouhavé práci na několika rozměrných tapisériích, při které pro sebe objevila svůj napříště emblematický motiv králíka. Od té doby systematicky sbírala informace o významech králičí postavičky v různých kulturách a jeho nejrůznější zobrazení. V roce 1984 se vrátila k malbě, když své struktury ze šedesátých let založené na atlasové vazbě aktualizovala využitím často tisícinásobně zmnožené králičí figury, kterou nahradila původní geometrické elementy. Později využívala místo ručně malované figury také razítka s motivem králíka a začala pracovat na akčních kresbách s živými králíky.

V devadesátých letech se kromě malby věnovala také asamblážím a fotografiím. Od roku 1991 se datuje její práce založené na vizuálních citacích nalezených zobrazení, ve kterých často využívala za léta nashromážděné dokumentace proměn králičího hrdiny i dalších dokladů kulturního vývoje lidstva, ale i fragmenty každodenního života. Pro některé z těchto prací použila místo běžného malířského plátna různé druhy damaškové látky a obloukem se tak vracela zpět k výchozímu bodu své umělecké práce.

Zorka Ságlová zemřela 20. listopadu 2003.

Vzdělání:

  • 1960 – 1966 Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha

Samostatné Výstavy:

  • 2006 Veletržní palác. Národní galerie v Praze.

  • 2006 Pražákův palác. Moravská galerie v Brně.

  • 2002 Dům umění, České Budějovice. Obrazy a asambláže. 

  • 2002 Galerie Millenium, Praha.

  • 2001 Dům umění města Brna.

  • 2000 Galerie Via Art, Praha.

  • 1999 Galerie Na bidýlku, Brno.

  • 1998 Galerie Genia Loci, Praha.

  • 1997 Galerie Via Art, Praha.

  • 1995 Zorka Ságlová 1965 - 1995, Galerie Výtvarného umění Litoměřice, katalog

  • 1994 Krajiny - zátiší, Galerie MXM

  • 1994 Sokolská 26, Ostrava, Centrum kultury a vzdělávání

  • 1993 Galerie Coupole, Neu-Isenburg, Německo.

  • 1992 Králíci, (s Franciskou Krammel) . Alberndorf i. P., Rakousko; 

  • 1992 Galerie MXM, Praha; 

  • 1992 Retrospektiva (1965-1992). Galerie Stará radnice, Brno (J. Valoch); 

  • 1992 Tapiserie a kresby, Sovinec.

  • 1990 Galerie Coupole, Neu-Isenburg, SRN; 

  • 1990 Opatov, Praha; 

  • 1990 Ústřední kulturní dům železničářů, Praha (I. Janoušek);

  • 1990 GU Karlovy Vary (J. aj. Ševčíkovi, V. Jirousová).

  • 1989 Ústav makromolekulární chemie ČSAV Praha.

  • 1988 Realistické divadlo, Praha; 

  • 1988 11 045 králíků, Drogerie Zlevněné zboží, Brno, videodokumentace Jan Sagl

  • 1969 Seno-sláma (část výstavy Někde něco J. Koláře a B. Kolářové). Galerie V. Špály, Praha.

Skupinové výstavy:

  • 2006 V závěsu avantgardy? České výtvarné umění 1956-1978 ze sbírek Muzea umění Olomouc. Muzeum moderního umění, Olomouc.

  • 2004 Blízká vzdálenost/Közeli távolság/Proximate Distance. Steny Uštván Király Múzemu, Székesfehérvát, Maďarsko.

  • 2003 Ejhle světlo. MG Brno.

  • 2003 Struktura…Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy; 

  • 2003 Pražské bienále 1. NG Praha.

  • 2000 Dva konce století. ČMVU, Praha.

  • 1997 Actual textile art. GVU, Hodonín.

  • 1996-1997 Umění zastaveného času. Brno, Cheb, Praha.

  • 1996, 1999, 2002 I.-III. Nový zlínský salon. Zlín.

  • 1995 Na hranici znaku. Kutná Hora.

  • 1993 Mona Lisa. Galerie Mladých, Brno; 

  • 1993 Příběhy bez konce. Dům umění m. Brna; 

  • 1993 Sdružení pražských malířů. Mánes, Praha; 

  • 1993 Mezinárodní trienále textilního umění. Tournai, Belgie.

  • 1992 Drogerie Zlevněné zboží 1986-1989, Rennes, Francie; 

  • 1992 Kolumbovo vejce. Galerie Behémót, Praha; 

  • 1992 Minisalon. Nová síň, Praha; 

  • 1992 Šedá cihla 35/1992. Galerie Klatovy-Klenová.

  • 1991 Galerie Coupole, Neu-Isenburg, Německo; 

  • 1991 Galerie MXM, Praha; 

  • 1991 Umění akce. Mánes, Praha; 

  • 1991 Alternativy české a slovenské tapiserie. Dům umění, Brno; 

  • 1991 Art Jonction International. Nice, Francie.

  • 1990 Současná česká malba. Walker Jill Art Center, Soul, Korea; 

  • 1990 Nové cesty kresby a grafiky. Palác kultury, Praha; 

  • 1990 Pocta Andymu Warholovi. Muzeum Andyho Warhola, Medzilaborce, SR. 

  • 1989 Nová grafika. Výstavní síň Umění-knihy, Vodičkova, Praha; 

  • 1989 Tschechische Malerei Heute. Esslingen, SRN; 

  • 1989 Razítkové umění-Stamp Art. Institut průmyslového designu, Praha.

  • 1988 Salón pražských výtvarných umělců. Praha; Dny otevřeného dialogu. Vysokoškolský klub, Brno.

  • 1986 Textilní výtvarníci k súčasnosti. Slovenské národné muzeum, Bratislava.

  • 1982 Czechoslovac imparmuvészet. Galéria V, Budapešť, Maďarsko.

  • 1981 Mezinárodní výstava textilních miniatur, Jindřichův Hradec, Galerie "d" Praha

  • 1981 Návraty k přírodě. Salon fotografia, Bělehrad

  • 1980 3. mezinárodní bienále textilních miniatur. Savaria Muzeum, Szombathely, Maďarsko.

  • 1979 Krajinná inspirace. Jindřichův Hradec, Galerie d, Praha; 

  • 1973 8. biennale de Paris; 

  • 1973 Omaha Flow Systems. The Joslyn Art Museum, Omaha, Nebraska, USA; 

  • 1973 De Beneville Pines. Angelus Oaks, Kalifornie, USA.

  • 1971 Interventi di land art. Universitá degli studi, Lecce, Itálie.

  • 1970 Výstava Mladých. Mánes, Praha.

  • 1969 Galerie V. Špály, Praha.

  • 1968 Nová citlivost. Brno, Karlovy Vary, Praha.

  • 1966 Konstruktivní tendence. Oblastní galerie Vysočiny, Jihlava.

  • 1966 Mezinárodní výstava textilních miniatur. Jindřichův Hradec, Galerie d, Praha.

Zastoupení ve sbírkách

  • Uměleckoprůmyslové muzeum Praha
  • Severočeské muzeum Liberec
  • Alšova Jihočeská galerie
  • Moravská galerie v Brně
  • Galerie hl.m. Prahy
  • Galerie umění Karlovy Vary
  • Galerie výtvarného umění Litoměřice